Mozart: The Marriage of Figaro [Figaro’nun Düğünü] (Ouverture)

(Overtür)

(Opera)

Figaro’nun Düğünü (Le nozze di Figaro), Wolfgang Amadeus Mozart’ın bestelediği, Lorenzo Da Ponte’nin librettosunu yazdığı, 4 perdeden oluşan ünlü bir opera buffa’dır. İlk kez 1 Mayıs 1786’da Viyana’da sahnelenmiştir. Operanın konusu Pierre Beaumarchais’nin La folle journée, ou le Mariage de Figaro adlı tiyatro oyununa dayanır ve 18. yüzyıl Avrupa toplumunun sınıfsal dinamiklerini eleştirir.

Genel Bilgiler:

  • Besteci: Wolfgang Amadeus Mozart
  • Librettist: Lorenzo Da Ponte
  • Prömiyer Tarihi: 1 Mayıs 1786
  • Yer: Burgtheater, Viyana
  • Tür: Opera buffa (komik opera)
  • Dil: İtalyanca

Konu:

Operanın hikâyesi, Sevilla’da geçer ve Kont Almaviva’nın sarayında yaşanan olayları anlatır. Figaro, Kont’un uşağıdır ve Susanna ile evlenmek üzeredir. Ancak Kont, Susanna’yı baştan çıkarmayı planlamaktadır. Figaro ve Susanna, Kont’un planlarını engellemeye çalışırken birçok yanlış anlama, entrika ve komik durum meydana gelir. Sonunda Kont, eşi Kontes tarafından affedilir ve çiftlerin mutluluğu kutlanır.


Karakterler:

  1. Figaro: Kont’un uşağı, zekâsı ve kurnazlığıyla tanınır.
  2. Susanna: Figaro’nun nişanlısı, Kontes’in hizmetçisi, zeki ve enerjik.
  3. Kont Almaviva: Sarayın efendisi, Susanna’ya olan ilgisi yüzünden olayların çıkış noktasıdır.
  4. Kontes Rosina: Kont’un karısı, sadakat ve haysiyet sembolü.
  5. Cherubino: Genç bir uşak, Kontes’e hayran olan romantik bir karakter.
  6. Marcellina: Figaro’ya karşı bir dava açar, sonradan annesi olduğu ortaya çıkar.
  7. Bartolo: Marcellina’nın eski sevgilisi, Figaro’ya kin besler.
  8. Don Basilio: Dedikoducu bir müzik öğretmeni.

Müziğin Özellikleri:

Mozart, bu operada karakterlerin duygularını ve durumlarını müzikle ifade etmekte olağanüstü bir başarı göstermiştir. Özellikle Susanna ve Kontes’in düetleri, Figaro’nun aryaları ve Cherubino’nun aryası ("Voi che sapete") operanın en sevilen bölümlerindendir.


Temalar:

  1. Sınıf Eleştirisi: Aristokrasi ile halk arasında geçen mücadele ve sınıfsal eşitsizlikler.
  2. Aşk ve Sadakat: Karakterler arasındaki romantik bağlar ve bu bağların sınanması.
  3. Entrika ve Komedi: Yanlış anlamalar ve zekice tasarlanmış planlar.

Tarihsel Önemi:

  • Mozart’ın en büyük operalarından biri olarak kabul edilir.
  • Müzik tarihinde "aydınlanma değerlerini" yansıtan bir eser olarak bilinir.
  • Lorenzo Da Ponte ve Mozart’ın ilk iş birliğidir. Daha sonra Don Giovanni ve Cosi fan tutte operalarında da birlikte çalışmışlardır.

Bu eser, hem müzikal hem de dramatik açıdan derinliğiyle operaseverlerin en çok takdir ettiği yapıtlar arasında yer alır.

Yorumlar